Pregovori štrajkača „Fijat plastika” i poslodavca nastavljaju se u dva odvojena sastanka sa Agencijom za mirno rešavanje sporova, a prvi će biti održan danas sa radnicima u Kragujevcu.
Zoran Miljković, predsednik štrajkačkog odbora „Fijat plastika”, kaže da je sastanak miriteljke sa „Fijatom” pomeren za poslednju sedmicu septembra zato što Marčelo Batalja, menadžer „Fijata” zadužen za FCA i „Fijat plastiku” u Srbiji, neće moći ranije da dođe u našu zemlju.
U dosadašnjem toku pregovora u postupku mirenja nije se postigao dogovor štrajkača i „Fijata”, čak su se stavovi još više udaljili. Radnici su nastavili da protestuju. Pozvali su i ministarku rada Dariju Kisić Tepavčević da dođe sa miriteljkom na današnji sastanak u Kragujevac.
– Na prošlom sastanku Italijani ništa nisu ni prihvatili ni porekli. Oni nemaju mnogo vremena jer pregovori mogu da traju mesec dana, s obzirom na to da su počeli 6. septembra, uskoro moraju da budu završeni. Ako ne prihvate naše zahteve mi nastavljamo da štrajkujemo, s tim da ne bismo izgubili dnevnice biramo dane kada ćemo da radimo – objašnjava Miljković.
Radnici „Fijat plastika”, fabrike koja proizvodi branike za „fijat 500-L, traže da im se regres vrati na nivo od pre 1. januara 2021. i naknada od 65 odsto za plaćeno odsustvo umesto sadašnjih 60 procenata. Uz ove zahteve, uslov je i da mašine za montažu branika koje su tokom štrajka izmeštene u „FCA Srbije”, budu vraćene u njihov pogon.
Radnici „Fijat plastika”, koja je u vlasništvu „Fijat grupe” iz Italije, više od šest meseci štrajkuju, a kao i njihove kolege u „Fijat Krajsler automobili Srbija”, u kome naša država ima 33 odsto udela, s nestrpljenjem iščekuju sledeći mesec. „Stelantis”, zajednička kompanija „Fijata” i „Pežoa”, u oktobru bi trebalo da predstavi investicione planove za svaku fabriku koja posluje u okviru grupacije, uključujući i postrojenja u Šumadiji.
„Fijat” je inače prošlog proleća u Torinu počeo da proizvodi novi, potpuno električni automobil „fijat nju 500”. To je samo početak njihove revolucije ka nultoj emisiji štetnih gasova.
Pjetro Gorlije, izvršni direktor grupacije „Fijat Krajsler automobili”, poslao je potom pismo zaposlenima u kojem ih obaveštava da posle modernizacije italijanske fabrike „Mirafjori” na red dolazi pogon u Poljskoj. Takođe je najavio budući razvoj u fabrikama u Srbiji i Turskoj. I to se dogodilo uoči spajanja sa „Pežoom”. Da će „Fijat” do kraja ove decenije potpuno preći na proizvodnju električnih automobila, najavio je pre nekoliko meseci izvršni direktor Olivije Fransoa.
Prema podacima Ministarstva finansija kragujevačka fabrika je pala na osmo mesto najvećih srpskih izvoznika i u prvih sedam meseci ove godine izvezla automobile u vrednosti od 181,5 miliona evra. Ne treba zaboraviti da je sedam godina bila na mestu broj jedan po izvozu i da je vrednost prodatih automobile u svetu dostizao oko milijardu evra, a najbolji izvozni rezultat imala je 2013, kada je na inostranim tržištima ostvarila prihod od 1,53 milijarde evra.